25 Aralık 2999 Çarşamba

PİRİNÇ HASATI___________________________

Çorum Osmancık

Pirinç belgeseli yapmak için gitmiştim
Osmancık'a.İstanbul'dan otoban,Bolu,
Gerede gişelerden çıktıktan sonra
Samsun yoluna dönüyorsunuz.Ilgaz,
Tosya ardından Osmancık.

Dağlar ve tepeler arasına sıkışmış bir
çanak içinde Osmancık.Tam ortasından
kızılırmak geçiyor.Yaşam kaynağıda bu-
zaten birde samsun yolu üzerinde olması.

İlçedeki konaklama tesisimiz neredeyse
tek konaklama yeri olan ulusoy tesislerinin
moteli.Sürekli gelen giden otobüsler 3o dk
dinlenme molaları fakat biz kalıcıyız bu sefer
otobüsünüz hareket ediyor anonsları arasında
odamıza yerleşiyoruz

Sabah bizi Ziraat odası başkanı karşılıyor.Gerekli bilgileri anlatıyor bize: (osmancık 97)
pirinci(baldo) trakya tarımsal araştırma enstitüsünün çalışmalarıyla bir çok türden melezlenen
pirinç (1982-1997)15 yıllık bir çalışma sonrasında osmancık 97 ismini almış.tane başına verimi
ve tane dolgunluğu çok yüksek ayrıca hastalıklara daha dayanıklı.

Beraber hasat yapılan bir tarlaya gidiyoruz.Bildiğimizin aksine ne orakla çalışan var nede suyun içinde gezen insanlar.Paletli biçerdöverler artık tarlanın, bir başından girip diğerinden çıkıyorlar herşey çok daha kolay artık. Kolay dedikse iş hemen bitmiyor hasat edilen çeltik yere
serilen büyük çadırlarda kurutuluyor elde kürekle sürekli çevriliyor havalandırılıyor çok zahmetli bir iş ve çeltik çok nazlı yoksa yanar,çürür ürün kalitesi düşer.Kurutma makinaları var artık gerektiğinde, fakat buda maliyet istediği için çiftçiler kendileri alın teriyle çeltiğin her bir tanesini neredeyse tek tek alt üst ederek kurutuyorlar ve işlenmek üzere fabrikalara satıyorlar
Bu arada yeni birşey daha öğreniyoruz aslında Tosya pirinci diye birşey yokmuş İsmet İnönü döneminde Cem Boyner'in dedesi çeltik fabrikasını Tosya'ya kurduğu için tüm çeltik orada işlenirmiş Tosya pirinci ordan gelmekte ama osmancık namını geri almak üzere.

Röportaj ve çekimlerden sonra öğle yemeği
için şehir merkezine gidiyoruz.şehrin ortasında osmancık kalesi,tarihi kemerli köprü ve altından
akan kızılırmak karşılıyor bizi.

Tarihi ipek yolu üzerinde bulunan Osmancık, Osmanlı imparatorluğu kurucusu, Osman
bey'inde doğum yeri,kayı boyu tarafından kurulmuş,adınıda burdan almış.

Kızılırmak'ın iki yakasına kurulmuş osmancık'ı en iyi gören yer adatepe mevki.Buradan kızılırmağın kıvrımlar çizerek tarihi kemerli köprünün altından akarak şehri ikiye bölüşünü çok net görebilirsiniz.Yayalar için asma köprülerde yapılmış kızılırmağı geçmek için,bir ucundan bir ucuna sallanarak geçiyorsunuz.ırmağın her iki yanında çay bahçeleri var.ayrıca kayık ve bisikletlerle kızılırmak üzerinde gezinti yapabilirsiniz.(akıntıdan dolayı geri dönmek için iyi bir kondüsyon gerekli)

Ardından gelgör pirinç fabrikasına gidiyoruz çeltiğin nasıl pirince dönüştüğünü görmek için.Makinalarla kurutulup,kabuğu ayıklanıp,beyazlatılan,taşı ayıklanan çeltik pirince dönüştürülerek paketleniyor.Yeni birşey daha öğreniyoruz pirinç ne kadar kepekli ise o kadar besin değeri yüksek oluyor çıkan kabuk ise kalorisi çok yüksek olduğu için termik santrallerde yakıt olarak kullanılıyor.
Yaklaşık 5 günlük bir çalışma yaptık Osmancık'ta o kadar çalışma sonrası pilav yemeden dönülür mü? Birde güzel pirinç pilavı yaptırdık değerli osmancıklı ahçımıza (eline sağlık)pilavımızı da yedik herşey tamam artık dönebiliriz.Bir proje daha tamamlandı.